מכשיר השמיעה החדש מבית Oticon שואף להעניק את התמיכה המקסימלית עבור אנשים עם ירידת שמיעה, בייחוד כאשר הם מתמודדים עם הסיטואציה המאתגרת ביותר עבורם - האזנה בתנאי רעש.כיצד מסייע מכשיר השמיעה החדש למשתמש?
לצורך הענקת התמיכה הדרושה, שולבו שני חידושים מרכזיים במכשיר השמיעה החדש:
חידוש ראשון: 4D Sensor technology
טכנולוגיה זו נקראת בתרגום חופשי ‘חיישן בארבעה ממדים’. תפקידו של חיישן זה הוא להעריך מהי כוונת המשתמש, כלומר, להבין לאן מעוניין המשתמש להפנות את הקשב שלו בסיטואציה הנתונה, ולעזור לו במשימה זו.
רקע קצר:
כבר לפני שנים הושגה היכולת של מכשירי שמיעה למדוד את רמת הרעש בסביבה, ולהבחין ביחס בין עוצמת הרעש לבין עוצמת הדיבור (מדד הנקרא SNR- Sound to Noise Ratio).
מכשירי השמיעה משתמשים במידע זה על מנת לעבד את הצלילים בצורה המתאימה, לדוגמה – מנגנוני הפחתת רעשים יופעלו בדרגה גבוהה יותר בסביבה אשר זוהתה כרועשת.
אין לגרוע מהחשיבות של ניתוח צלילי הסביבה, אך הוא אינו מספיק. מדוע?
כיוון שהתבססות על פרמטר זה בלבד, מובילה להענקה של אותה רמת התמיכה לכלל משתמשי המכשירים בסביבה הנתונה, ללא התחשבות בכוונות ההקשבה שלהם.
אם כן, אנחנו מדברים על מכשיר שמיעה שמבין ואף מתחשב בכוונותינו, ומקל עלינו להבין את מה שאנו רוצים לשמוע באותה הסיטואציה. כיצד זה מתאפשר?
מערכת החיישנים המובנית במכשיר השמיעה החדש, קולטת מידע ב-4 מימדים:
תזוזות הגוף ותנועות הראש – אלו שני הממדים הראשונים.
מחקרים בעבר הוכיחו כי מאזינים מבצעים שינויים בתנועות הראש והגוף שלהם בהתאם לסיטואציה התקשורתית, כך שתנועות אלו מהוות אינדיקציה באשר לכוונות ההקשבה של המאזין.
דוגמאות: תנועת הנהון של הראש וסיבובו לכיוונים שונים יעידו על השתתפות בשיחה עם מספר דוברים, תנועות הליכה או ריצה ישקפו צורך בחשיפה גבוהה לצלילי הסביבה שבתוכה מנווט המשתמש (על מנת לשמור על עירנותו הסביבתית), ותנועות גוף וראש מינימליות יתאימו לסיטואציה של שיחה אישית יותר, עם דובר יחיד.
מימד השיחה – זהו המימד השלישי. על ידי חיפוש וזיהוי אותות הדיבור, בודק החיישן אם המשתמש נמצא במהלכה של שיחה. לדוגמה, אם לא נקלטים אותות דיבור בחצי במישור הקדמי ביחס למשתמש, המשמעות היא שלא מתקיימת שיחה רציפה באותה העת.
סביבה אקוסטית – המימד הרביעי. כאן מתבצעת המדידה החשובה של הרעש הסביבתי, ושל יחס ה-SNR שהוזכר מעלה. בהתאם לפרמטרים אלו ונוספים, יודעת המערכת לבצע מגוון פעולות, כגון העדפת מקור קול מסוים, או ויסות מנגנוני הפחתת הרעשים במכשיר השמיעה, כך שיפעלו באופן המתאים ביותר לסיטואציה השמיעתית הנתונה.
לפיכך, באמצעות שקלול וניתוח כלל האינפורמציה ממערכת החיישנים, מפענחת המערכת באיזו סיטואציה סביבתית ותקשורתית נמצא המשתמש, ומבינה את כוונות ההקשבה שלו ברגע הנתון.
פעולותיו של מכשיר השמיעה מתבססות על תוצאות הניתוח המשולב, כך שמתבצעות התאמות המשפרות את חווית ההאזנה של המשתמש, מעניקות לו את התמיכה הנדרשת בסיטואציות מאתגרות לשמיעה, וכל זאת תוך התחשבות בכוונותיו השמיעתיות.
חידוש שני: New Deep Neural Network – DNN 2.0
DNN הינה מערכת של בינה מלאכותית, המתחקה אחר הדרך שבה המוח לומד באופן טבעי – באמצעות תרגול.
מערכת ה-DNN אשר מובנית במכשיר השמיעה, עברה אימון באמצעות חשיפה חוזרת ונשנית למיליוני צלילים הקיימים בעולמנו. כך למדה המערכת להכיר את מאפייניהם המדויקים של הצלילים, ואת רמת חשיבותם למשתמש. בזכות תהליך לימוד מבוקר זה, מצליחה מערכת ה-DNN לנתח, לאזן ולתעדף את המידע השמיעתי הנקלט במכשיר השמיעה.
חברת Oticon הייתה הראשונה לשלב מנגנוני בינה מלאכותית כבר במכשירי השמיעה הקודמים שפותחו על ידה, אז מהו החידוש כעת?
בגרסתה החדשה במכשיר הנוכחי, עברה מערכת הבינה המלאכותית תהליך שיפור משמעותי, שהביא לשכלול ולדיוק בביצועיה.
תהליך השיפור כלל אימון אינטנסיבי ומורחב, במסגרתו נחשפה המערכת לגירויים שמיעתיים חדשים ורבים, ולמדה לנתחם. המידע החדש, שנוסף למידע שנצבר עוד בעבר במערכת הרגישה ממילא, הפך אותה לרגישה ולמדויקת עוד יותר.
בזכות החשיפה לגירויים הנוספים, חידדה המערכת את יכולתה להבחין בין מידע שמיעתי רלוונטי, שאותו יש להדגיש עבור המשתמש (כדוגמת אותות דיבור), לבין מידע לא רלוונטי הנחשב כרעש, אשר יש למזער את עוצמתו.
מערכת ה-DNN 2.0 מנתחת את המידע הסביבתי המגיע אליה באמצעות 256 ערוצי עיבוד, וזאת לעומת 24 ערוצים בלבד בגרסת ה-DNN הקודמת. ניתוח משודרג זה מאפשר למכשיר לייצר פלט שמיעתי ברור ונאמן יותר למקור, ומעניק תמיכה רבה יותר למשתמש הנמצא בסביבות שמיעתיות מאתגרות.
יתרון נוסף של המערכת בגרסתה החדשה, הוא הפחתה יעילה מאוד של הרעש הסביבתי, המגיעה עד ל-12dB בסביבות רועשות. יכולת זו של הפחתת הרעש, יעילה יותר גם בהשוואה למכשיר הקודם מבית Oticon, ה- ™Oticon Real.
מדוע חשוב לנו להשוות את מנגנון דיכוי הרעש הנוכחי לאותו המנגנון במכשיר השמיעה הקודם?
הסיבה לכך היא שכבר ב- ™Oticon Real, קודמו של המכשיר הנוכחי, הושגה פריצת דרך משמעותית ביכולת הדיכוי של רעשים הידועים כמטרידים, בדגש על רעשי רוח ורעשי מגע במכשיר השמיעה.
מיותר לציין כי התקדמות זו מובנית אף היא במכשיר הנוכחי, בדומה לכל התקדמות שהושגה בפלטפורמות קודמות עליהן הושתתו מכשירי השמיעה של Oticon.