פיענוח תוצאות בדיקת שמיעה התנהגותית למבוגרים

כיצד מפענחים את תוצאות בדיקת השמיעה ההתנהגותית למבוגרים? מה הן דרגות החומרה של ירידת השמיעה? מה המשמעות של צורת העקומה של ליקוי השמיעה וכיצד מתבטא הקושי השמיעתי בפועל בהתאם לצורת העקומה? מוזמנים לקרוא בהמשך הכתבה.

תוצאות בדיקת שמיעה התנהגותית (בדיקה בה נדרש שיתוף הפעולה של הנבדק) מוצגות בגרף שנקרא אודיוגרמה (Audiogram). גרף זה מאפשר לנו לאפיין את סוג ליקוי השמיעה, ולהבין את דרגת חומרתו.  

גרף האודיוגרמה מציג את ספי השמיעה של הנבדק עבור הצלילים המושמעים לו בבדיקה. משמעות המונח סף שמיעה הינה העוצמה החלשה ביותר בה סימן לנו הנבדק ששמע את הצליל. 

גרף האודיוגרמה – מה הוא מראה לנו? 

גרף האודיוגרמה

הציר האופקי (ציר ה-X): ציר זה מייצג את תדירות הצלילים המושמעים במהלך הבדיקה. תדירות נמדדת ביחידות שנקראות הרץ (Hz). בבדיקת שמיעה קונבנציונלית נבדקים הצלילים בטווח התדירויות 250-8000Hz.

הציר האנכי (ציר ה-Y): ציר זה מייצג את עוצמת הצליל שהושמע לנבדק. העוצמה נמדדת בדציבלים (dB HL).  

במהלך הבדיקה מושמעים צלילים בטווח עוצמות של 0-120dB בהתאם לשמיעת הנבדק, כלומר בפועל העוצמה מוגברת עד שהנבדק מסמן ששמע, ובנקודה זו מסומן סף השמיעה (לאחר וידוא חוזר של תגובתו).  

לדוגמה, סף שמיעה המסומן ב-20 דציבל מצביע על כך שהנבדק יכול לשמוע צליל בתדר מסוים כאשר הוא מושמע לו בעוצמה של 20 דציבל או יותר. סף השמיעה גרוע יותר ככל שהוא מסומן נמוך יותר על גבי הגרף. 

 

סימונים עיקריים על גבי האודיוגרמה 

 מייצג את ספי השמיעה בהולכת אוויר באוזן ימין באמצעות אוזניות, לרוב אוזניות חיצוניות (Supra Aural). 

 X  מייצג את ספי השמיעה בהולכת אוויר באוזן שמאל.  

   מייצג את ספי השמיעה בהולכת עצם באוזן ימין. ספי העצם נמדדים בעזרת מתנד עצם, קופסה שחורה קטנה המוצמדת לעצם שמאחורי האוזן (Mastoid).

מתנד העצם רוטט כשעובר בו צליל, ומנגנון זה מאפשר להעביר את הצליל ישירות לאוזן הפנימית. באופן זה ניתן לעקוף את מסלול השמיעה הרגיל, ולהעביר את הצליל ישירות לעצב השמיעה.

 מייצג את ספי השמיעה בהולכת עצם באוזן שמאל.
 
במקרים מסוימים נמצא בבדיקה פער בין ספי הולכת האוויר לספי הולכת העצם. תופעה זו נקראת פער אוויר עצם (Air Bone Gap- ABG), והיא מרמזת על גורם המפריע בתהליך הולכת הצליל אל האוזן הפנימית כגון שעוות אוזניים מרובה (צרומן), נוזלים באוזן התיכונה, מחלות כגון אוטוסקלרוזיס (Otosclerosis), נתק בין עצמימי השמע וכו’. 

דרגות החומרה של ירידת השמיעה

כאמור, מיקום הסימונים על גבי האודיוגרמה משקף את רמת הליקוי השמיעתי, כיוון שהסימונים משקפים את העוצמה החלשה ביותר שהנבדק מסוגל לשמוע בכל תדר.

נהוג לסווג את חומרת הירידה בשמיעה ע”פ הטבלה של חוקר בשם גודמן (Goodman,1965). טבלה זו מתייחסת לספי השמיעה בהולכת אוויר. 

סיווג

סף השמיעה (ב-dB HL)

שמיעה תקינה

0-15

*ליקוי מזערי

16-25

ליקוי קל

26-40

ליקוי בינוני

41-55

ליקוי בינוני-חמור

56-70

ליקוי חמור

71-90

ליקוי עמוק

90+

כלומר, אם הסמלים ממוקמים עד לקו ה-15 דציבל, המשמעות היא שמדובר בשמיעה תקינה, אם הם ממוקמים בין 16-25 דציבל ליקוי השמיעה מוגדר כמזערי, וכן הלאה. 

אודיוגרמות לדוגמה:

אודיוגרמות לדוגמה

*קטגוריית הליקוי המזערי התווספה לטבלה רק בשנים לאחר מכן, וזאת לאור הצטברות ראיות שהעידו על כך שגם לליקוי שמיעה מינימלי תיתכן השפעה משמעותית בקרב ילדים באספקטים כמו התפתחות השפה והישגים אקדמיים עתידיים.

צורת העקומה של ליקוי השמיעה 

סימון הספים על גבי האודיוגרמה יוצר עקומות במגוון צורות. צורת העקומה מעידה רבות על אופיו של ליקוי השמיעה, ועל סוגי הקשיים איתם מתמודד לקוי השמיעה. 

צורת האודיוגרמה השכיחה והאופיינית ביותר לאנשים עם ירידת שמיעה כתוצאה מעלייה בגיל (Presbycusis) היא צורת עקומה יורדת/ משתפלת (Sloping curve). עקומה זו מראה שהנבדק מצליח לשמוע את התדרים הנמוכים בעוצמה חלשה יותר בהשוואה לתדרים הגבוהים (כלומר, ספי השמיעה שלו טובים יותר בתדרים הנמוכים בהשוואה לגבוהים). 

עקומה יורדת/ משתפלת (Sloping curve):

עקומה יורדת/משתפלת (Sloping curve)

כיצד מתבטא הקושי השמיעתי בפועל בהתאם לצורת העקומה?

ירידת שמיעה פוגעת ביכולת לשמוע תדרים מסוימים. היות שהדיבור מורכב מתנועות ועיצורים בתדרים שונים, ייתכן קושי להבחין בעיצור או בתנועה בתדרים מסוימים במידה שהשמיעה לקויה, ולפיכך יווצר קושי להבין את הנאמר במקרים מסוימים. 

בדוגמת העקומה היורדת/ משתפלת, ייתכן קושי רב לשמוע ולהבחין בין העיצורים השורקים השונים בשפה (ש’, צ’, ז’, ס) כיוון שהם צלילים עם תכולת תדר גבוהה.

צורה נוספת היא עקומה שטוחה, שמשמעותה היא שירידת השמיעה זהה או דומה לאורך התדרים השונים, ולכן הקושי במקרה זה יבוא לידי ביטוי בהבחנה בין כל צלילי השפה. 

עקומה שטוחה (Flat curve):

עקומה שטוחה (Flat curve)

צורות אפשריות נוספות הן עקומה עולה (Rising) המשקפת שמיעה טובה יותר בתדרים הגבוהים בהשוואה לנמוכים, 

צורת U המשקפת שמיעה טובה יותר בתדרים הנמוכים והגבוהים בהשוואה לתדרי הביניים, צורת U הפוכה ועוד. 

ייתכנו גם עקומות שמיעה שלא ניתן יהיה לסווגן ע”פ צורה אופיינית מסוימת.

בדיקות דיבור- SRT ו-WRS/ דיסקרימינציה

בנוסף לגרף האודיוגרמה יופיעו בטופס גם תוצאות בדיקות דיבור, המשקפות את יכולת הנבדק לשמוע ולהבין דיבור.

תוצאות בדיקות הדיבור יופיעו בדרך כלל בתחתית או בצד האודיוגרמה, והן מספקות מידע רב על יכולות השמיעה של הנבדק, ועל סיכויי ההצלחה שלו בתהליך שיקום שמיעה באמצעות מכשירי שמיעה.

במהלך בדיקות הדיבור מושמעות לנבדק שתי רשימות מילים:

SRT
– רשימת המילים הראשונה מורכבת ממילים דו הברתיות, והיא מאפשרת לבדוק מהי העוצמה הנמוכה ביותר בה מזהה הנבדק לפחות 50% מהמילים הנאמרות לו. כך מוצאים את סף השמיעה למילים SRT-Speech Reception) Threshold).
 
WRS/ דיסקרימינציה – רשימת המילים השנייה מורכבת ממילים חד הברתיות, והיא מאפשרת לחשב את אחוז הבנת המילים של הנבדק (WRS- Word Recognition Scale). מילות הרשימה מושמעות בעוצמת קול נוחה, בתנאים שקטים של חדר בדיקה אטום. 
העוצמה הנוחה הינה 35dB HL מעל סף ה-SRT שהושג קודם לכן, והניקוד מייצג את אחוז המילים שהאדם חזר עליהן נכונה, בהינתן העוצמה האופטימלית עבורו. טווח האחוזים אשר משקף יכולת הבנת מילים תקינה (בתנאי שקט) הינו 88% עד 100%. יכולת הבנת המילים נקראת גם דיסקרימינציה. 
 
הבנת האודיוגרמה חשובה לקבלת החלטות מושכלות לצורך טיפול ובחירת אפשרויות שיקום שמיעה, ועל כן חשוב לקבל הסבר מקיף על תוצאות בדיקת השמיעה מקלינאי התקשורת אשר ביצע אותה, ועל משמעויותיה בהתייחס לסיכויי ההצלחה של התהליך השקומי, בפגישת התאמת מכשירי השמיעה.
 

מלא פרטים ונציג יחזור אליך בהקדם

    • מדיניות פרטיות – מדטון בע”מ ומדטון קמעונאות בע”מ
      עודכן לאחרונה בתאריך 17 ספטמבר 2025

      1. מבוא
        חברות מדטון בע”מ ומדטון קמעונאות בע”מ (להלן: “מדטון”, “מדטון-הדים” או “החברות”) הן חברות ישראליות המספקות פתרונות שמיעה לכל אדם השואף לשפר את איכות חייו ואיכות
        שמיעתו ומהווה כתובת לפתרון אופטימלי, מקצועי וזמין.
        מדטון-הדים הינה חלק מקונצרן השמיעה William Demant המעניק פתרון נרחב לכל תחומי השמיעה, החל משלב הדיאגנוסטיקה ועד לשלב השיקום. החברות מכבדות את פרטיות המשתמשים באתרי האינטרנט שלהן. מדיניות זו נועדה לפרט את אופן השימוש במידע אישי, לרבות מידע רגיש, אשר נמסר על-ידי המשתמש או נאסף במהלך השימוש באתר, והיא מנוסחת בהתאם להוראות הדין, לרבות חוק הגנת הפרטיות, תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), והוראות רגולציה רלוונטיות.
      2. הגדרות
        • “מידע אישי” – כל מידע על אדם מזוהה או שניתן לזהותו, כגון שם, כתובת אימייל, תפקיד, שם חברה, מזהי עוגיות, כתובת IP וכדומה.
        • “מידע בעל רגישות מיוחדת” – כהגדרתו בחוק, לרבות מידע רפואי, ביומטרי, גנטי, רישום פלילי, מיקום בזמן אמת, ועוד. מדטון אוספת מידע רפואי הכולל בדיקות שמיעה וחומרים רפואיים נלווים.
        • “עיבוד” – כל פעולה או סט פעולות במידע אישי, לרבות איסוף, שמירה, שימוש, העברה, התאמה, מחיקה והשמדה.
      3. מטרת המדיניות
        מטרת מסמך מדיניות פרטיות זה היא לתאר באופן עקרוני את סוגי המידע האישי שאנו אוספים, הן באמצעות עובדי החברה בסניפים השונים והן בעת ביקור באתר האינטרנט שלנו (https://medton-hedim.co.il/)
        המסמך יפרט את מטרת האיסוף, השימושים והעיבודים שנעשים ושעשויים להיעשות בו, אופן השמירה על המידע והעברתו לצדדים שלישיים. כמו כן, יפורטו זכויותיך בנוגע למידע והאמצעים בהם אנו נוקטים לשמירה על המידע.
        יצוין כי לעניין המידע האישי הנאסף על ידנו, אנו משמשים כבעלי השליטה במידע האישי. מרבית המידע נאסף על ידי חברת מדטון קמעונאות בע”מ ומועבר לחברת מדטון בע”מ ואילו המידע מאתר האינטרנט נאסף על ידי חברת מדטון קמעונאות בע”מ והמידע מעובד על ידה והיא משמשת כבעלת השליטה.
      4. סוגי המידע האישי שנאסף
        החברה אוספת מידע אישי ממספר קבוצות. להלן יפורטו פרטי המידע האישי הנאסף אודות כל אחד מהם:
        א. לקוחות
        פרטים מזהים: שם מלא, מספר תעודה מזהה, תאריך לידה, כתובת, טלפון, דוא”ל
        מידע רפואי: בדיקות שמיעה
        קשרי לקוחות: תיעוד שיחות טלפון, מועדי שיחות, מס’ טלפון, הקלטות שמע
        פרטים נוספים: שיוך מוסדי, עדכון נפטרים
        ב. עובדי החברה
        פרטים אישיים: שם, מספר זהות, כתובת, כתובת מייל
        פרטי העסקה: תפקיד, נפח משרה, נוכחות, חוזה העסקה, משכורת, פרטי חשבון בנק
        ג. ספקים ונותני שירות
        שם החברה, פרטי נציג, דרכי התקשרות, חוזה התקשרות, פרטי תשלום
        ד. גולשים באתר האינטרנט של החברה
        מידע שייאסף באמצעות קבצי קוקיז (Cookies), הנאסף לצורך שיפור אתר האינטרנט שלנו, חווית השימוש באתר, שיפור אספקת שירותי החברה, בקרה ולמטרות מחקריות ואנליטות:
        מידע על המחשב שלך או מספר מזהה ייחודי של ההתקן שבשימושך, מידע טכני אודות דפדפן האינטרנט או מערכת ההפעלה בשימושך ההעדפות וההגדרות שלך כגון אזור, זמן ושפה, נתונים סטטיסטיים על פעולות הגלישה והדפוסים שלך, פרטים אישיים ככל שתבחר להשאיר אותם בדף האינטרנט שלנו.
        ה. שמירת מידע בעת ביצוע רכישות מקוונות
        בעת ביצוע רכישות באתר, החברה אוספת מידע אישי הנחוץ להשלמת העסקה, לרבות שם, כתובת, פרטי יצירת קשר, ופרטי תשלום. מידע זה נשמר באופן מאובטח בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ”א–1981, ותקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע”ז–2017. החברה מתחייבת להשתמש במידע זה אך ורק לצורך עיבוד ההזמנה, מתן שירות ללקוח, ולצרכים תפעוליים פנימיים, ואינה מעבירה אותו לצדדים שלישיים אלא אם נדרש על פי דין או לצורך השלמת השירות (כגון העברה בין חברת מדטון קמעונאות לחברת מדטון, העברה לחברות סליקה או שילוח). הגולש רשאי לפנות בכל עת בבקשה לעיין, לתקן או למחוק את המידע האישי שנשמר לגביו, בכפוף להוראות הדין.
        ו. מידע על קטינים
        השימוש באתר ובמוצרי החברה מיועדים גם לקטינים, בכפוף להסכמת אפוטרופוס חוקי כנדרש לפי דין. החברות אינן אוספות ביודעין מידע אישי מקטינים מתחת לגיל 18 ללא הסכמה מפורשת של ההורה או האפוטרופוס החוקי. ככל שנמסר מידע אישי או רפואי על-ידי קטין, ייחשב הדבר כהצהרה מצד מוסר המידע כי ניתנה הסכמה מתאימה לכך.
        החברות נוקטות באמצעים מוגברים לשמירה על פרטיותם של קטינים, לרבות הגבלת השימוש במידע לצרכים חיוניים בלבד, מניעת העברת מידע לצדדים שלישיים שלא לצורך, והקפדה על אבטחת מידע בהתאם לסטנדרטים מחמירים.
        הורה או אפוטרופוס רשאי לפנות לחברות בכל עת לצורך עיון, תיקון, או מחיקה של מידע אישי שנמסר על-ידי קטין, בהתאם להוראות הדין.
      5. השימוש במידע
        ככלל, אנו מעבדים מידע אישי למטרות הבאות: מתן שירות, שיווק, אנליטיקה ושיפור השירותים, אבטחת מידע ועמידה בדרישות החוק על בסיס הסכמת נשואי המידע.
        המידע האישי שתמסור ובפרטים שייאספו במהלך השימוש שתעשה באתר ובפעילותך מול החברה, ייעשה שימוש בהתאם להוראות מדיניות זו או על פי הוראות כל דין, למטרות הבאות:
        • כדי לשפר ולהעשיר את השירותים והתכנים באתר, ובכלל זה ליצור שירותים ותכנים חדשים המתאימים לדרישות המשתמשים וציפיותיהם, וכן לשנות או לבטל שירותים ותכנים קיימים. המידע שישמש את האתר לצורך כך יהיה בעיקרו מידע סטטיסטי, שאינו מזהה אותך אישית;
        • כדי לאפשר לך להתאים את השירותים באתר להעדפותיך;
        • כדי לשלוח אליך מעת לעת מידע בדבר שירותיו ותכניו של האתר, פעילויות בקשר אליו ואל החברות, סקרים, עלוני מידע וכיו”ב. מידע כאמור עשוי להיות פרסומי באופיו והוא עשוי להישלח אליך באמצעות מסרונים (SMS), הודעות דוא”ל, או בדרך אלקטרונית אחר;
        • ליצירת קשר איתך כשהחברות סבורות שקיים צורך בכך;
        • לצורך ניתוח, בקרה ומסירת מידע סטטיסטי לצדדים שלישיים. מידע זה לא יזהה אותך אישית;
        • לשם תפעולו התקין ופיתוחו של האתר;
        • כדי לאכוף את תנאי השימוש באתר, על-מנת למלא אחר דרישות כל חוק, תקנה או דבר חקיקה אחר, וכן על-מנת לסייע לרשויות מוסמכות ולכל צד שלישי, כשהחברות סבורות בתום-לב כי עליהן לעשות כן;
        • לכל מטרה אחרת, המפורטת במדיניות פרטיות זו.
      6. העברת מידע בין חברות הקבוצה ולצדדים שלישיים
        במסגרת פעילותנו, החברה תשמור על המידע האישי ולא תעביר אותו לצד שלישי, אלא במקרים הבאים:
        • לצורך פעילות החברה ומתן שירות – מידע יועבר בין מדטון בע”מ לבין מדטון קמעונאות בע”מ, בהתאם לצרכים תפעוליים, שיווקיים, מקצועיים או רגולטוריים, ובכפוף להוראות הדין. העברת המידע תתבצע תוך שמירה על רמת אבטחת מידע נאותה ולמטרות המפורטות במדיניות זו בלבד.
        • לצורך פעילות החברה, המידע יועבר למעבדי משנה – ספקי שירותים טכנולוגיים (כגון חברת AWS המספקים שירותים שמירת וגיבוי מידע) ויועצים חיצוניים. המידע יועבר לספקים אלו בישראל ואף מחוצה לה, במידת הצורך. העברת המידע תתבצע תוך שמירה על רמת הגנה נאותה ובהתאם להוראות הדין.
        • לצורך פעילות החברה – לצרכי קבלת סבסוד ו/או מימון מוצרי החברה עבור לקוחותיה על ידי קופות החולים, צה”ל וכיוצא באלה.
        • כאשר קיימת חובה חוקית למסור מידע לרשות מוסמכת.
        • במקרה של מיזוג, רכישה או שינוי מבנה ארגוני, המידע יועבר בכפוף להתחייבות השמירה על פרטיות וזכויות המשתמשים.
      7. עיבוד מידע עבור גורמים חיצוניים
        מעבר לפעילותה כבעלת מאגרי מידע עצמאיים, מדטון עשויה לשמש גם כמעבד מידע עבור גופים חיצוניים, לרבות מוסדות רפואיים, קופות חולים, גופים ציבוריים ופרטיים.
        במסגרת זו, מדטון פועלת בהתאם להוראות בעל המאגר, ואינה עושה שימוש עצמאי במידע האישי. עיבוד המידע מתבצע בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ”א–1981, ולתקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע”ז–2017, תוך הקפדה על אבטחת מידע, סודיות, והגבלת גישה. מדטון אינה מעבירה את המידע לצדדים שלישיים אלא אם נדרשת לכך על פי דין או לפי הוראות בעל המאגר.
      8. אבטחת מידע ודיווח על אירועים
        החברה נוקטת באמצעים טכנולוגיים וארגוניים מתקדמים לשמירה על סודיות, שלמות וזמינות המידע ומקפידה על הצפנת המידע האישי הנאסף ומוחזק על ידה.
        החברה עומדת בדרישות תקן ISO27001, פועלת לשמירה על המידע בכל עת ומבצעת בדיקת חדירות לכל הפחות אחת לשנתיים.
        במידת הצורך, החברה תדווח לרשות להגנת הפרטיות וללקוחות הרלוונטיים תוך 72 שעות מאירוע אבטחת מידע חמור.
      9. שימוש בקבצי קוקיז (Cookies)
        האתר עושה שימוש בקבצי קוקיז לצורך תפעולו התקין, שיפור חוויית המשתמש, ניתוח תעבורת משתמשים, והתאמה אישית של תוכן ושירותים. חלק מהקוקיז נועדו לאסוף מידע טכני ואנונימי, בעוד אחרים עשויים לכלול נתונים אישיים, בהתאם להרשאות שהמשתמש העניק. המשך שימושך באתר מהווה הסכמה לשימוש בקוקיז בהתאם למדיניות זו. תוכל לשנות את הגדרות הקוקיז בכל עת דרך דפדפן האינטרנט שלך.
      10. שמירת מידע
        המידע האישי שייאסף יישמר במאגרי מידע מאובטחים של החברות, למשך התקופה הנדרשת לצורך המטרות שלשמן הוא נאסף, או בהתאם להוראות כל דין ובהתאם למדיניות שמירה ומחיקת המידע של החברות. החברות רשאיות לשמור מידע שאינו מזהה את המשתמש אישית לצרכים סטטיסטיים, מחקריים או תפעוליים.
      11. זכויות המשתמש
        המשתמש רשאי לעיין במידע שנאסף אודותיו, לבקש תיקון או מחיקה של מידע אישי, וכן לבטל את הסכמתו לקבלת תכנים שיווקיים, בהתאם להוראות הדין. בקשות כאמור ניתן להעביר באמצעות טופס יצירת קשר באתר או בדוא”ל המופיע בו.
      12. שינויים במדיניות הפרטיות
        החברות רשאיות לעדכן מעת לעת את מדיניות הפרטיות, בהתאם לשינויים טכנולוגיים, משפטיים או תפעוליים. כל שינוי מהותי במדיניות יפורסם באתר, ויחול ממועד פרסומו, אלא אם צוין אחרת.
      13. יצירת קשר
        לשאלות, הבהרות או בקשות בנוגע למדיניות פרטיות זו, ניתן לפנות לחברות באמצעות טופס יצירת קשר באתר או באמצעות כתובת הדוא”ל המופיעה בו.
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.