מהי בדיקת טימפונומטריה?

בדיקת הטימפנומטריה (בעברית: היענות אקוסטית) היא בדיקה אשר בודקת את תפקוד האוזן התיכונה.

בדיקת הטימפנומטריה מבוצעת כאשר יש חשד לבעיה באוזן התיכונה או כחלק ממעקב אחר מצב האוזן, במיוחד במקרים של דלקות חוזרות/נוזלים באוזן התיכונה.

האוזן מורכבת משלושה חלקים. האוזן החיצונית אשר כוללת את האפרכסת ואת תעלת השמע החיצונית שמגיעה עד עור התוף, האוזן התיכונה אשר נמצא מאחורי עור התוף ותפקידה להעביר את הצליל מעור התוף באמצעות שרשרת עצמות קטנטנות (עצמות השמע) אל האוזן הפנימית שבה הצליל הופך לאותות חשמליים שמועברים למוח.

כאמור בדיקת הטימפנומטריה בודקת את תפקוד האוזן התיכונה. בדיקה זו, יחד עם בדיקות נוספות, יכולה לעתים קרובות לאתר מקרים של נוזלים באוזניים, בעיה בעצמות השמע, עור התוף או באוורור חלל האוזן התיכונה.

הבדיקה מתבצעת על ידי מכשיר שנקרא ‘טימפנומטר’. בבדיקה הקלינאי/ת שם/ה אוזנייה באוזן הנבדק/ת ועל הנבדק/ת לשבת ולא לעשות שום דבר. במהלך הבדיקה הנבדק/ת יחוש/תחוש לחץ משתנה באוזן (בדומה להשתנות גבהים בנסיעה או בטיסה). הבדיקה אורכת מספר רגעים ולעתים יש צורך לחזור עליה בשל אי אטימה מספקת של האוזן על ידי האוזנייה. הבדיקה אינה כואבת כלל, אך תחושת הלחץ והאטימות באוזן, עשויה להיות מעט לא נעימה.

במהלך הבדיקה מופיעה עקומה על צג מכשיר הטימפנומטר, עקומה זו מייצגת את תנודתיות עור התוף לאורך שינוי הלחצים בבדיקה. ישנם סוגים שונים של עקומות אשר עשויות להתקבל והן מייצגות תפקוד תקין או פתולוגיות אפשריות שונות. אם מתקבל קו ישר, זה אומר שלא היה שינוי בתנודת עור התוף וזה עשוי להצביע על נקב בעור התוף או על נוזלים באוזניים שמונעים את התזוזה (ניתן להבחין בין שני המקרים על ידי נפח האוזן שנמדד, אם הוא גדול מהנורמה זה עשוי להצביע על נקב). בעקומה נורמלית ישנו ‘פיק’ כלפי מעלה שמצביע על הלחץ שבו הייתה תנודתיות מירבית של עור התוף. אם הפיק גבוה מאוד, זה עשוי להצביע על מצב בו עור התוף רפוי מאוד או שישנו נתק בעצמות השמע. אם הפיק נמוך, זה עשוי להצביע על מצב של מעט נוזלים או בעיה בעצמות השמע.

מכיוון שהבדיקה אובייקטיבית ואינה דורשת תגובה רצונית של הנבדק, ניתן לבצע אותה בכל גיל, אלא אם ישנן הפרשות מהאוזן.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

קביעת תור

קבעו תור און-ליין

או לקביעת תור בעזרת נציג:

מלא פרטים ונציג יחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.